Gå till innehåll

Note9 Experience Book

Cheil Nordic & Samsung

CrownBook

Område

  • Andriod

År

  • 2018

store_hand

Utmaningen

För att skapa uppmärksamhet och visa på de nya funktionerna i Samsung Galaxy Note9 behövde Samsung skapa en butiksupplevelse som bjuder in konsumenter att testa Galaxy Note9 och framförallt den förbättrade S Pen. Utmaningen med dessa butiksupplevelser är att fånga konsumenternas intresse och att få dem att stanna tillräckligt länge för att ta till sig de features som visas upp. Galaxy Note9 presenterades först i Samsungs flaggskeppsbutik på Kungsgatan, Stockholm för att sedan visas upp i butiker över hela Sverige. Lösningen behövde vara enkel att installera, inte förlita sig på uppkoppling via Wi-Fi och presentera 4 av de nya features som är kopplade till S Pen.

Slutprodukten som togs fram tillsammans med Cheil Nordic är en applikation som fokuserat visar upp varje feature för sig så att konsumenterna kunde utforska Note9 på egen hand. Displayen bestod av en bok där bokens sidor omfamnar en Galaxy Note9 och varje blad  presenterade en feature. De features som presenteras är:

Slutprodukten är nominerad i POPAI i kategorin Elektronik och High Tech

Denna produktdemonstration, tillsammans med flera andra vi utvecklat för Samsung och dess flaggskeppsbutik är även nominerade som Årets Retailkoncept i Retail Awards

 

Vår approach

Mobile Interactions approach var att skapa en lättsam och enkel aktivering för att på bästa sätt kunna fånga konsumenternas uppmärksamhet, samt hålla kvar dom vid displayen så att de utforskar alla de features som presenterades i lösning. För att bygga en robust lösning som inte kräver uppkoppling eller stora insatser vid installation utforskade vi flera alternativa lösningar genom att ta fram snabba Proof of Concepts för att hitta ett sätt att styra och kontrollera appen utan att vara beroende av yttre faktorer.

Vi utvecklade en master-app innehållandes flera delar. Varje feature hade sin egna sektion så att varje feature fick fullt fokus. För att ha full kontroll av applikationen och varje Galaxy Note9 som skulle ut i butikerna för demonstration satte vi även varje enhet i Kiosk Mode så att inga andra funktioner i enheten gick att använda.

Då displayen bestod av en bok och varje blad presenterade en feature kom vi fram till en lösning där vi använder oss av den inbyggda magneten (som bland annat styr telefonens kompass). Genom att placera magneter i varje blad i boken kunde vi manipulera hur enheten läser av magnetism och på så sätt styra vilken feature som skulle visas vid vilket blad. Magneterna testades ut under vår Proof of Concept fas och placerades i bokens sidor enligt våra beräkningar och instruktioner.

Lösningen

Lösningen togs fram under ca 3 veckor, från Proof of Concept till slutprodukt

Vi jobbade med ett mindre team av android utvecklare för att snabbt komma fram till lösningen

Projektet var ett tätt samarbete med Cheil Nordic som stod för design av boken och displayen, Mobile Interaction stod för utveckling och implementation.

Agria Djurguiden

Nästa Projekt