Note9 Experience Book
Cheil Nordic & Samsung

Område
- Andriod
År
2018Utmaningen
Vid lanseringen av Samsung Galaxy Note9 ville Samsung skapa en butiksupplevelse som bjuder in konsumenter att testa produkten och framförallt dess förbättrade S Pen. Utmaningen med butiksupplevelser är att fånga konsumentens intresse tillräckligt länge för att ta till sig de features som visas upp.
Samsung Galaxy Note9 skulle presenteras först i Samsungs Experience Store på Kungsgatan 30 i Stockholm för att sedan rullas ut i 120 butiker över hela Sverige. Lösningen behövde vara enkel att installera, oberoende av WiFi-uppkoppling och presentera fyra nya features som är kopplade till S Pen.

Vår approach
Vi ville skapa en lättsam och enkel aktivering för att på bästa sätt kunna fånga konsumenternas uppmärksamhet. Butiksmiljön kräver en robust lösning som inte kräver uppkoppling eller stora insatser vid installation eller underhåll. Vi utforskade alternativa lösningar genom att ta fram snabba Proof of Concepts.
Den lösning kunden valde använder små magneter inbyggda i bokens sidor. Telefonens kompass känner igen vilket uppslag kunden ser tack vare smart placering av magneterna.
Vi utvecklade en master-app där varje feature hade sin egen app. För att hindra displayen från att användas för andra tog vi hjälp av Samsungs Kiosk Mode.



Lösningen
Upplevelsen är en bok där uppslagen omfamnar en Samsung Galaxy Note9 och varje uppslag presenterar en feature:
- Noteringar – skriv ned anteckningar med S Pen, precis som med en vanlig penna och papper
- Målarbok – färglägg en figur med S Pen, färgerna väljs från en palett
- Översättning – översätt från främmande språk genom att sväva med S pen över ord och fraser
- Selfie – ta en selfie med Note9, knappen på S Pen är slutarknapp
Lösningen togs fram under ca 3 veckor, från förfrågan till slutprodukt. Vi jobbade med ett litet team av Androidutvecklare för att snabbt komma fram till lösningen
Besökaren i butik uppskattade upplevelsen och spenderade tre gånger längre tid vid denna display än vad som är normalt.
Note9 Experience Book vann >guld i 2019 POPAI Awards i kategorin Elektronik och High Tech.
Denna upplevelse och flera andra vi utvecklat för Samsung Experience Store är även nominerade som Årets Retailkoncept i Retail Awards 2019.
Projektet var ett tätt samarbete med Cheil Nordic, som stod för design av boken och displayen, och Mobile Interaction som utvecklade den tekniska lösningen och appen.