Gå till innehåll

Få mer exponering i AppStore med nya in-app events section

22 juni, 2021

På årets utvecklarkonferens WWDC introducerade Apple in-app events i App Store. Denna nya funktion möjliggör att apputvecklare kan marknadsföra pågående event i App Store. In-app events kan exempelvis vara en ny tävling i ditt spel, eller en ny webbserie i din streamingapp, eller en ny turnering i din score tracking app. Funktionen kommer att finnas tillgänglig i höst. Aktuella events kommer att visas på flera platser i App Store, till exempel “din app-sida”, under avsnittet ”Idag” i App Store och i avsnittet ”Appar” / ”Spel” i App Store. 

När användaren ser eventet finns det alternativ för att öppna appen, installera appen eller till och med lägga till aviseringar (push) som ska meddelas när eventet börjar. Utvecklarna kommer att kunna styra vart de skickar användaren, till vilken specifik sida i appen, för att skapa bästa upplevelse. 

Allt events konfigureras via App Store Connect. Apputvecklarna kan bestämma start och slut på eventet. Varje app kan ha högst fem publicerade event samtidigt.

Apple har också skapat verktyg för analys där utvecklarna kan se antalet visningar, appöppningar, appnedladdningar och antal meddelanden aktiverade med AppStore-händelserna. Allt detta kan automatiseras med App Store Connect API: er som blir tillgängliga längre fram.

Förbered dina appar för djuplänkning för att utnyttja nya In-app event-funktionen till fullo när den är tillgänglig efter sommaren! Behöver du hjälp med apputveckling? Låt oss hjälpa dig!

Tillbaka till nyheter

Se flera nyheter